vineri, 17 octombrie 2014

Tinerete fara batranete si viata fara de moarte

Ignoranta

Ani de zile spuneam “Multumesc Doamne ca ma tii mai sanatos decat merit fata de viata dezordonata pe care o duc”. Dar, cum spune o vorba intelepta,  D-zeu iti da, dar nu-ti pune si-n traista. Nu poti sa astepti in permanenta ajutorul divin daca nu incerci macar sa te ajuti si singur. Ne pierdem anii tineretii alergand dupa bani, buna stare, situatie, neglijand total sanatatea. Suntem convinsi ca tineretea, sanatatea, frumsetea sut vesnice, ca nimic nu se va schimba, ca nici un abuz nu ne va afecta. Si cand imbatranim si constatam ca nu mai putem duce o viata normala din cauza vicisitudinilor varstei, suntem dispusi sa dam tot ce am acumulat pentru un dram de sanatate. Din fericire sunt un norocos si in privinta asta. Am reusit sa devin ceva mai intelept inainte ca pierderile sa devina ireparabile. Asa ca de un timp am devenit ceva mai grijuliu cu sanatatea mea.  Mintea romanului cea de pe urma. Asa se explica si aceste postari. Sper ca din asta sa invete si altii inainte de a fi prea tarziu.


Dumnezeu sa va aiba in grija!

_________________________________________________________________________________

IPOHONDRIE




Cred ca de la un timp am devenit cam ipohondru. Ca mai pe toata lumea, sper eu, de la o varsta a inceput sa ma preocupe sanatate. Poate prea mult. A inceput usor, cu o incercare de a scapa de crize de stomac care se manifestau timp de 2-3 saptamani pe an, primavara si toamna, timp in care inghiteam cate jumatate de kg de bicarbonat, folii intregi de ulcerotrat si dicarbocalm si tot ma indoiam de durere.

Dupa cativa ani m-am lasat de fumat si a inceput lupta pentru mentinerea sub control a greutatii. Si a continuat cu grija privind tonusul general, imunitatea.

Cel mai mult m-a cam speriat un inceput de glaucom. Desi, aveam sanse mari sa nu ajung sa ma afecteze prea mult. E mostenire de la tata. Cu ceva sanse mor inainte de a pierde prea mult din campul vizual. Am constat deja ca, tinandu-mi sub control tensiunea,  nu mai evolueaza. Glaucomul nu e vindecabil. Ce s-a pierdut din campul vizual nu mai revine. Tata a fost si el diagnosticat cu glaucom, dar n-a apucat sa fie afectat. Pe asta ma bazez si pe preventie. Deocamdata incerc sa-mi tin teniunea sub control si folosesc lacrimi artificiale. Dar astea nu sunt pentru glaucom. Ochii mei sunt cam uscati. Mai si plang, la tv, cand vad cate o faza mai emotionanta, cand fac eu niste apropieri afective.

Mai grav este ca au inceput sa ma cam lase balamalele. Problemle au inceput de mult, de vreo 20 de ani cand am ridicat ceva peste puterile mele si mi s-a tasat un disc intervertebral. De atunci de cate ori mai ridicam ceva sau stateam mai mult timp aplecat parea usturimi, dureri de sale. De vreo 15 ani a aparut o durere surda si persistenta in piciorul stang, mai ales cand stateam asezat comod. Acum vreo 7 ani am reusit sa-mi smulg mana din umar, avand dureri timp de vreo 3 luni pana cand am facut 15 zile de fizioterapie. Din cauza atrofierii muschilor cand am incercat sa-mi refac conditia  fizica in anul urmator, am fortat la tenis si am facut o epicondilita. Un an mai tarziu am fortat la schi si am reusit sa capat o intindere la ligamentele incrucisate ale piciorului drept. Dar cel mai rau este ca de la Craciunul trecut, discul tasat cu ani in urma a avansat intr-o hernie de disc.

Toate astea m-au determinat sa fiu ceva mai atent cu sanatatea mea. Poate prea atent. Dar cred ca in domeniul sanatatii, nici o masura de preventie nu strica. Asta e si motivul pentru care am decis sa intocmesc aceasta pagina, incercand sa impartasesc din experienta mea privind un regim de viata ceva mai putin toxic.

Multa sanatate!
___________________________________________________________________________________

BUDINCA DE LEGUME

M-am hotarat sa postez si o reteta. Desi nu ma pot lauda cu performante in domeniul bucatariei. Mancarea nu este in nici un caz o prioritate in viata mea. Totusi, in atatia ani de singuratate, am mai experimentat si gatitul. Nu stiu cat de originala este reteta pe care o postez. Eu am ajuns la ea incercand diverse variante de a face legumele mai usor de gatit si mai placute la mancat. Am inceput cu spanac la care am adaugat oua, ulei si condimente. Apoi am tot adugat diverse alte componente. In final m-am stabilizat pe o reteta potrivita gustului meu. Si pe care am testat-o si pe alti apropiati ai mei. Rezultatele fiind pozitive mi-am zis ca nu strica sa o comunic si altora.
Reteta este bazata in principal pe legume. De fapt eu singur nu gatesc niciodata carne. Doar cand am musfiri mai fac cate un gratar, in special de peste.
Spanac tocat (eu folosesc spanac congelat portionat) - 1 kg; Conopida (folosesc tot congelat) - ½ kg; Ciuperci (folosesc tot congelat) – ½ kg; Masline (folosesc tot masline feliate) – ½ kg; Cascaval – ½ kg; 6-8 oua; Ulei; Condimente – foosesc Piper negru; Boia de ardei iute si dulce, Curry, Scortisoara
Se pot face si alte combinatii functie de gust.
Legumele dezghetate se amesteca cu maslinele si cu cascavalul taiat cubulete, se aduga ouale, cateva linguri de ulei si condimente, se pun intr-o tava, eventual tapetata cu hartie de copt si se dau la cuptor la foc moderat circa o ora (eu impart compozitia- fara oua si ulei - in trei patru castroane, adaug cate o loingura de ulei si doua oua si le coc la cuptorul cu microunde o jumatate de ora la putere maxima).
Variante               – in perioada postului se poate inlocui cascavalul si ouale cu 1 kg de cascaval vegetal
                                              – se poate face si pizza cu acest amestec, caz in care componentele trebuie ceva mai bine maruntite (pentru blat, eu am folosit foi de tortilla sau de lipie libaneza gata preparate)

Pofta buna!

Un comentariu:

Valy spunea...

Viata incepe abia dupa varsta de 40 de ani,pana atunci alergam dupa toate deodata...si uite asa il descoperim si pe Dumnezeu in noi...cate tinereti are omul? pentru ca eu nu cred in batranete.Cred ca trecem dintr-o tinerete in alta dar mai maturi si intelepti,iar farmecul intregii noastre vieti este colorat de defecte si imperfectiuni...